shortcut

Friday, January 20, 2006

اغير العالم

يقول الصوفي ابو يزيد عن نفسه
عندما كنت شابا كنت ثائرا, و كل صلواتي
التي رفعتها الي الله كنت اقول فيها:
سيدي اعطني قوة لاغير العالم
و لكن عندما وصلت الي منصف العمر, و ادركت
ان نصف عمري قد مر دون ان اغير
و لا حتي نفس واحة, غيرت صلاتي فاصبحت:
سيدي اعطني النعمة لاغير جميع من هم علي
صلة بي عاتلتي و اصدقائي فقط و ساكون مسرورا
و الان قد شخت و اصبحت ايامي معدودة
ادركت كو كنت غبيا و اصبحت صلاتي الوحيدة هي
سيدي اعطني النعمة لاغير نفسي
فلو كنت قد صليت لهذا منذ بداية حياتي
لما كانت حياتي قد ضاعت هباء
يفكر الجميع في تغيير الانسانية و لا يلتفت احد كيف يمكننه تغيير نفسه
انتوني دي ميللو

9 Comments:

  • يا ريت كل واحد فينا يقدر يغير نفسه بس المشكلة ان كل واحد شايف نفسه ياما هنا ياما هناك والناس هي اللي وحشة ولازم تتغير يا ريت كلنا نصلي علشان نتغير للافضل ولو كل واحد اتغير للاحسن المجتمع سيكون افضل وبلدنا حتبقي أحلي بجد

    By Blogger عشقك ندي, at 3:02 PM  

  • cant say more than : merci :)

    By Blogger Tony Habib, at 7:34 AM  

  • ياريت كل واحد فعلا يقدر يغير نفسة وانا حكون اول واحدة

    By Blogger ruby, at 8:12 AM  

  • أن تغير نفسك
    فهذا تغيير للعالم

    أن تحاول تغيير العالم
    هذا رائع
    عليك أن تغير نفسك أيضا لان تكون جديرا بذلك و قادرا عليه

    By Blogger عمرو عزت, at 9:53 AM  

  • معلش انا مش متفق انا مش عايز اغير نفسي اهم ما يميز الانسان كينونته انا احب اخطاءي ونزواتي واحب كل ما هو غلط في لان ذلك هو الشيء الاتساني الوحيد فينا " الخطء" مش المثالية السنيمائية

    By Blogger لا أحد, at 6:04 PM  

  • a real good one ... changing oneself is 'easier' than changing the people around us. Thanks!

    By Blogger Noblese, at 12:08 AM  

  • عشقك ندي:1
    اتفق معاك و ياريت نتشجع اني اغير سلبياتي
    toni:
    de rien it s my jop
    ruby eldaly:
    و اما كمان معاكي لما ناس كتير يتفقوا علي حاجة حلوة بتسند
    عمرو عزت:ت
    انت قادر علي اذا وجدت الارادة للتغيير بداخلك
    ahmed hassan:
    انك تقبل ذاتك بسلبياتها و حسناتها و تحب نفسك ديه اول خطوة للتغيير لان فيه علي الاقل صفة بتسبب لك مشاكل مع الناس او حتي مع نفسك تحب تغييرها
    اكيد انت بتلاحظ سلوك المجتمع اللي حواليك و مش قابله عايزة احسن
    بس حيتحسن ازاي لو كل واحد فضل زي ما هو
    i respect ut opnion & if u dont like mine plz explain more ur opnion to discuss it
    noblesse:
    thanx 4 sharing ur opnion & ur pass
    dalia fouad:
    لازم كل واحد يعرف نفسه كويس من مميزات و عيوب و قدرات و مواهب عشان يقدر يحط نفسه في المكان الناسب اللي يقدر ينتج فيه باعلي صورة و هو مستريح نفسيا و مبسوط

    By Blogger shortcut, at 1:59 PM  

  • thank u rose
    عايزة اقولك حاجة ماينفعش تسعدي الناس و انت مش مبسوطة لما تكوني مليانة تقدري تفيضي علي الناس حواليكي
    merci 4 ur nice words

    By Blogger shortcut, at 2:02 PM  

  • منير بيقول
    لو هقدر اغير راح اغير لو مش قادر انا لازم اغير واتغير

    واول خطوة للتغيير انى اغير نفسى منها اقدر اغير العالم

    By Blogger حدوته مصرية, at 1:18 PM  

Post a Comment

<< Home